Måstematch för Red Wings i natt

Detroit möter San Jose i natt i Joe Louis Arena för den tredje conference-semifinalen lagen emellan. San Jose har 2-0 i matcher och det känns som en måstematch för Detroit, vinner man inte nattens match så tror jag inte att man kommer lyckas vända på matchserien, för Sharks tappar aldrig en 3-0 ledning, det händer bara inte.
Som sagt, nyckelmatch inatt för Detroit och dem har ju visat tidigare i slutspelet att dem är bäst när det gäller.

Den andra matchen som spelas i natt är Montreal-Pittsburgh och där är det så jämt som det kan bli, 1-1 i matcher inför nattens tredje match. Montreal har precis som Detroit hemmaplan i natt och nästa match och jag tror Pittsburgh kommer få slita ont i Bell Centre för att få med sig en vinst, Montreals fanatiska hemmapublik brukar ofta kunna göra matchen för motståndarna till en mardröm.

Hockey-VM närmar sig med stormsteg och på fredag drar det igång, på söndag spelar Sverige sin första match som bekannt, mot Norge. Trots att det inte alls är lika bra spelare med som i OS så är det något speciellt med Hockey-VM, det är ändå en hel del bra spelare med och det brukar också var en hel del unga talanger som får chansen att visa upp sig. Tyvärr så tycker jag inte att Sveriges trupp ser speciellt lovande ut, mer om det längre ner i inlägget.

Kanada har ju chansen i år att göra som Sverige gjorde 2006, vinna både OS och VM samma år. Sverige är hitills den enda nationen som lyckats med det och jag tror att vi kommer vara det efter detta VM också. Efter att ha suttit och tittat igenmom de flesta länders trupper så tror jag att guldet kommer hamna hos Ryssland. Ryssarna har den mest namnkunniga enligt mig och det kan tillkomma någon eller några spelare för några olika nationer allt eftersom beroende på hur Stanley Cup slutsepelt går i NHL men jag tror ändå att Ryssland kommer ta hem det.
Det räcker ju med att rabbla upp några spelare så förstår ni varför jag tror på Ryssland.

Alexander Ovechkin, Alexander Semin, Alexander Radulov, Ilya Kovalchuck, Dmitri Kalinin, m.fl.

Det vattnas i munnen bara man uttalar dessa namn, vilka hockeyspelare det är och jag ser inget land som kommer kunna matcha Ryssland i detta VM, och ändå är spelarna här ovanför bara ett litet axplock ur truppen, skulle kunna skriva en tre-fyra namn till, minst, som är ritkigt duktiga lirare. Men vi i Sverige vi kommer med Tony Mårtensson, Nicklas Persson och Niclas Bergfors m.fl.. Ingenting ont om de spelarna men snälla nån, de svenska spelarna kommer ju se ut som mosad Rysk kaviar då ryssarna kör över oss. Sverige har inte Ryssland i gruppen men om Sverige får möta dem i ett slutspel så lär det bli åka av, om nu Sverige tar sig dit.

Ja, visst kommer Sverige att ta sig vidare från gruppen och en kvartsfinal är väl inte en orealistisk målsättning, men semifinal känns avlägset. Det skulle i så fall vara om Detroit och Vancouver åkte ur Stanley Cup och skeppade över en hel drös med svenska spelare, vilket jag inte tror dem kommer göra om dem skulle åka ur.

Nej, det kan bli kvartsfinal men tyvärr inte nå längre för årets svenska trupp som känns som en tunnbrödmacka utan pålägg.


// Berglund


Kommentarer

Skriv något till Larsson & Berglund:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0