Jag är tveksam - men förstår lagen

Fler och fler lag köper in sig i den nya Europaligan, den sjunde Juni sa Luleå ja, och idag har Malmö lämnat besked om att man köper in sig i ligan. Hitills är det Djurgården, Färjestad, Linköping, Frölunda, HV71, Malmö och Luleå som har köpt in sig i den nya ligan, detta är alltså lag från Sverige.
Jag som Luleåsupporter är ytterst tveksam till den nya ligan och Luleås idé att hoppa på tåget. Jag vill se klassiska svenska lag göra upp om SM-guldet.

Jag ser gärna att Europeiska lag möts och gör upp, men satsa då massvis med pengar på en sorts Champions Leauge-turnering likt fotbollen, också spelar lagen ändå i sina egna länders serier.

Samtidigt är det lite som de flesta påpekar, de lag som inte går med- vad händer med dom? Som ni säkert vet så är det tio svenska lag som får plats i den nya ligan, så är man inte ute i tid så riskerar man att missa tåget. 

Det är en svår ballansgång, ska man gå med och spela där för att sedan gå massa minus ekonomiskt pga att intresset saknas, komma tillbaka och vilja vara med i Elitserien igen men då inte få plats. Eller ska man gå med tidigt (som i Luleås fall och de andra klubbarna här ovan) för att inte riskera missa en plats i ligan med tanke på att det finns en risk för att svensk ishockey kommer dö ut, för den nya ligan är en stängd liga som vi pratar om.
En svår ballansgång, men är som sagt tveksam till idén men på något sätt förstår jag Luleå  och de övriga klubbarna som går med för att inte riskera att missa den, för vem vet, det kanske blir en jättesuccé, vilket jag dock har svårt att tro.

Det lär bli en hel del debatt om detta både under sommaren och under de kommande säsongerna. Fortsättning följer.



// Berglund


Kommentarer

Skriv något till Larsson & Berglund:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0